ទស្សនៈ ៖​ តើការប្រើពាក្យ “យួន” ត្រូវបានចាត់ទុកជា​ការ រើសអើងពូជសាសន៍ ឬទេ?

12/15/2013 0 Comments A+ a-


download”យួន” ​ជា​ខេមរៈ​ភាសា​មាន​សរសេរ​យ៉ាង​ច្បាស់​ក្នុង​វចនានុក្រម​ភាសា​ខែ្មរ​របស់​ សមេ្តចព្រះ​សង្ឃ​រាជ​ ជួន ណាត​ ជា​អ្នកប្រាជ្ញ​អក្សរសាស្រ្តខែ្មរ​។​ផែ្អកតាម​ វចនានុក្រម​របស់ព្រះអង្គ​ពាក្យ “យួន”​ គឺ​សំដៅ​ចំពោះ​ជនជាតិ​យួន​ ឬ​វៀតណាម​។​ពាក្យយួន មាន​លក្ខណៈ​ជា​គ្រាម​ភាសា​ ឬភាសា​ទូទៅ​ដែល​ជនជាតិ​មួយ​ប្រើប្រាស់​សំដៅ​ចំពោះជាតិ​សាសន៍មួយ។​ជាក់ស្តែង យើងអាច​ហៅ​ប្រទេស​របស់​យើង​បាន​ឈ្មោះ​ពីរ​គឺ​”ប្រទេស​កម្ពុជា​” ឬ​ “​ប្រទេសខែ្មរ​”​។​សំរាប់យើងជាជនជាតិខែ្មរ យើងអាច​ហៅ​របស់​យើងជា​ “ប្រទេស​កម្ពុជា​” ​ក៏​បាន ​ឬ “ប្រទេស​ខែ្មរ” ក៏​បាន​ប៉ុនែ្ត​សំរាប់​ទំនាក់​ទំនង​ការទូត​ឬ​អន្តរ​ជាតិ គេ​ប្រើ ​”ប្រទេសកម្ពុជា”​។​ចំណែក​ប្រទេស​ជិតខាង​របស់​ យើង​ដូចជា​ប្រទេស​ថៃ​គេហៅ​ប្រទេស​យើង​ថា​ “ប្រទេស​កម្ពុជា​”​ ផង​ ឬ​ “​ប្រទេសក្មេន​(ខែ្មរ)” ​ផង​។ រីឯ​ខែ្មរ​យើង​ក៏​អាច​ហៅ​ ប្រទេស​ថៃ​បាន​ពីរ​យ៉ាង​ផង​ដែរ​គឺ​ “ប្រទេស​ថៃ​” ​ឬ​ “​ប្រទេស​សៀម​”​។​ប៉ុនែ្ត​​គ្រាន់តែ​ប្រជាជន​ថៃ​គេ​អាន​ខុស​ពីខែ្មរ​យើង​ បន្តិច​ គឺ​ “​សាយ៉ាម​”​ភាសា​អង់គ្លេស​”Siam”​។​សូម្បី​តែ​ជន​ជាតិ​អាមេរិកកាំង​ ក៏​គេអាច​ហៅ​ភាសា​ទូទៅ​ថា​ “អាគាំង” ​បាន​ផង​ដែរ​។​
គេ​មិន​អាច​ចាត់ទុក​ការ​ប្រើប្រាស់​ពាក្យ​ “ខែ្មរ”, “យួន” ឬ “អាគាំង” ថា​ជាការ​រើសអើង​ពូជសាសន៍​នោះ​ទេ​។ ​
ខ្ញុំ​សូម​លើក​យក​មាត្រា១​ នៃ​អនុសញ្ញា​អន្តរជាតិ​ សី្តពី​ការ​លុប​បំបាត់​រាល់​ទម្រង់​នៃ​ការ​រើស​អើងពូជ​សាសន៍​ដូចមាន​ ខ្លឹមសារ​ខាង​ក្រោម​នេះ​ ៖
១. ក្នុង​អនុសញ្ញា​នេះ​ពាក្យ “រើស​អើង​ពូជ​សាសន៍​” មាន​ន័យ​ថា​ ការ​ប្រកាន់​បែងចែក​ ការ​ផាត់ចេញ​ រឹតត្បិត​ ឬ​ការ​និយម​ ផែ្អក​លើ​ពូជសាសន៍​ ពណ៌សម្បុរ​ បុព្វញាតិ​ ឬ​ដើម​កំណើត​ ឬ​ជាតិពន្ធ​ ដែល​មាន​ទិសដៅ​ ឬ​អនុភាព​បំផ្លាញ​ ឬ​បន្ថយ​ការ​ទទួល​ស្គាល់​ការ​មាន​ ឬ​ការ​ប្រើប្រាស់​ក្នុង​លក្ខខណ្ឌ​សមភាព​ នូវ​សិទិ្ធ​មនុស្ស​ សេរីភាព​មូលដ្ឋាន​ ខាង​វិស័យ​នយោបាយ ​សេដ្ឋកិច្ច​សង្គមកិច្ច​និង​វប្បធម៌​ ឬ​វិស័យ​ដទៃ​ទៀត​នៃ​ជីវភាព​សាធារណៈ​។​
២. ​អនុសញ្ញា​នេះ​ មិន​អនុវត្ត​ទៅលើ​ការ​បែងចែក​ការផាត់​ការ​រឹតត្បិត​ ឬ​ការនិយម​ រវាង​ប្រជា​ពលរដ្ឋ​ខ្លួន​ និង​មិនមែន​ជា​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្លួន ​ដែល​ធ្វើឡើង​ដោយ​រដ្ឋ​ភាគី​នៃ​អនុសញ្ញា​នេះ​ឡើយ​។​
និយមន័យ​ក្នុង​វចនានុក្រម​ភាសា​អង់គ្លស​ មាន​ខឹ្លមសារ​ ដូច​ខាង​ក្រោម​នេះ​ ៖
“ការ​រើសអើង​ ការ​ប្រព្រឹត្ត​មិន​យុតិ្តធម៌​ ឬ​លំអៀង​ប្រឆាំង​នឹង​មនុស្សម្នាក់​ ឬ​ក្រុមមួយ​ដោយ​ឈរ​លើ​ មូលដ្ឋាន​ “ពូជ​សាសាន៍​របស់​គេ”​។​
ក្នុង​ន័យនេះ​ ការ​ប្រើប្រាស់​ពាក្យ​ “យួន” ​មិន​ស្ថិត​ក្នុង​និយមន័យ​នៃ​អនុសញ្ញា​ សី្ត​ពីការ​លុប​បំបាត់​ការ​ រើស​អើង​ពូជសាសន៍​ឡើយ។
ប្រតិកម្ម ​និង​ការ​បកស្រាយ​របស់​លោក អ៊ូ វីរៈ ​ប្រធាន​មជ្ឈ​មណ្ឌល​សិទិ្ធ​មនុស្ស​កម្ពុជា​ ដែលថា​ការ​ ប្រើ​ប្រាស់​ពាក្យ​ “យួន” ​ថា​ជា​ “ការ​រើសអើង​ពូជសាសន៍​” ​ពិតជា​មិន​ត្រឹមត្រូវ​នោះទេ​។​ ក្នុង​នាមជា​ សកម្មជន​សិទិ្ធមនុស្ស​ និង​អ្នក​ការពារ​សិទិ្ធមនុស្ស​ គួរ​ស្វែងយល់​អោយ​ច្បាស់​ មុននឹង​ប្រតិកម្ម​ការពារ​ អ្វីមួយ​ ដែល​ខ្លួន​ចាត់ទុក​ថាជា​ការ​រំលាភ​សិទិ្ធ​មនុស្ស​ ជា​ពិសេស​ត្រូវ​យោង​តាម​ឯកសារ​ផ្លូវការ​ របស់​អង្គការ​សហ​ប្រជាជាតិ ​ឬ​ច្បាប់​អន្តរជាតិ​។​
ខ្ញុំ​បាន​សិក្សា​ និង​ចូល​ប្រឡូក​ក្នុង​វិស័យ​សិទិ្ធមនុស្ស​អស់​រយៈពេល​ជាង​ ២០ឆ្នាំ ​ហើយខ្ញុំ​ក៏​ ធ្លាប់​បាន​ ពន្យល់​សហ​សេវិក​អន្តរជាតិ​ ដែល​បំរើ​រួមគ្នា​ជាមួយ​ខ្ញុំ​ ចាប់​តាំង​តែ​ពី​សម័យ​អ៊ុនតាក់​ រហូត​មក​។ ពួក​គេ​ក៏​មាន​ការ​យល់​ច្រឡំ​បែប​នេះ​ដែរ​ ប៉ុន្តែ​យើង​ពុំអាច​បន្ទោស​ពួកគេ​បាន​នោះទេ​ ពីព្រោះ​ពួកគេ​ មិន​មែន​ជា​ជនជាតិ​ខែ្មរ​។​ប៉ុនែ្ត​វា​គួរ​អោយ​ចម្លែក​ខ្លាំង​ដែរ​ ដែល​ពលរដ្ឋ​ខែ្មរ​ខ្លួនឯង​បែរជា​មិនយល់​ ឬ​ វងេ្វង​អក្សរសាស្រ្ត​ខ្លួន​ឯង​បែបនេះ​។​
លោក​អ៊ូ វីរៈ​ គួរ​គប្បី​សុំទោស​ដល់​ពលរដ្ឋ​ខែ្មរ​ ចំពោះ​ការ​ភ័ន្ត​ច្រឡំ​របស់ខ្លួន ​ព្រោះ​ខ្លួនជា​បញ្ញវន្ត​ដែល​ ទទួល​បាន​ការ​បណ្តុះ​បណ្តាល​នៅ​អារ្យ​ប្រទេស​៕
ប្រភពពី Free Press Magazine