កំពង់ផែ​ភ្នំពេញ​ មាន​តាំង​ពីមុន​សម័យ​ អាណានិគម​បារាំង​

2/19/2014 0 Comments A+ a-

ភ្នំពេញ​៖ ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​ដំបូង​បង្អស់​ក្នុងសម័យ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ គឺ​ហ្វូណន ដែល​ចាប់បដិសន្ធិ​ឡើង ដោយ​ឥណ្ឌា​នីយកម្ម តាមរយៈ​ពាណិជ្ជកម្ម​អន្តរជាតិ​។ ដូច្នេះហើយ​បានជា​យើង​ឃើញ​មានការ​លេចធ្លោ​ឡើង​នូវ​បុរី​ជាច្រើន​ដែលជា​ កំពង់ផែ​សមុទ្រ​។ យោងតាម​កំណត់ហេតុ​ចិន បុរី​សមុទ្រ​ទាំងនេះ ដែល​សព្វថ្ងៃ​ភាគច្រើន ស្ថិតនៅក្នុង​ដែនដី​សណ្តរ​កម្ពុជា​ក្រោម ក្នុង​ឈូង​សមុទ្រ​សៀម និង​ជ្រោយ​មល​យូ​។ បេសកជន​ការទូត​ចិន កាំ​ង ថៃ និង​យូ ជិន បាន​រៀបរាប់​ឈ្មោះ​កំពង់ផែ​មួយចំនួន​ដូចជា ទុន ស៊ុន ជាដើម នៅ​ជ្រោយ​ម៉ា​ឡេ ដែលជា​តំបន់​ឆ្លងកាត់​ទៅកាន់​ប្រទេស​ឥណ្ឌា​។ យ៉ាងណាមិញ គេ​ក៏បាន​ជួប​កំពង់ផែ​សមុទ្រ​មួយទៀត​នៅ​អូរ​កែវ កម្ពុជា​ក្រោម​ដែរ​។
1
កំពង់ផែ​ភ្នំពេញ នា​ចុង​ស​.​វ​ទី ១៩ ដើមទី ២០ ឯកសារ អា​ដឺ​ម៉ា ឡឺ​ក្លែ​រ បណ្ណាល័យ​ខេត្ត​អា​ឡាំង​សុង រូប​ចម្លង (​ម​.​ត ១៩៧៨)
មាន​ភស្តុតាង​ជាច្រើន​បង្ហាញថា នគរ​ភ្នំ​បាន​លាតសន្ធឹង​លើ​អាណាខេត្ត ដែល​ស្ថិតក្នុង​ភូមិភាគ​ខាងត្បូង​នៃ​ប្រទេស​ថៃ​បច្ចុប្បន្ន​ផងដែរ ដូចជា​ខេត្ត​នគរ​ស្រី​ធម្ម​រាជា​, សុង​ក្លា​, សុរា​ត​, យ៉ា​ឡា​, ប៉ា​តានី ជាដើម ដែល​ស្ថិតនៅក្នុង​ឈូង​សមុទ្រ​សៀម​សព្វថ្ងៃនេះ​។ សូមបញ្ជាក់​ផងដែរ​ថា ក្នុង​កំណត់ហេតុ​ចិន​បុរាណ​ខាងលើនេះ​ក៏​មានការ​អះអាងថា ខ្មែរ​នា​ដើម​ទសវត្ស​ទី​៣ ក៏មាន​នាវាចរណ៍​ចម្បាំង​ផងដែរ ហើយ​រហូតដល់​រជ្ជកាល​ព្រះបាទ​សុរិយា​វរ្ម័នទី​១ សតវត្សរ៍​ទី​១១ ស្ថានភាព​នេះ​ក៏​មិនទាន់​ប្រែប្រួល​ដែរ​។ ឱនភាព​នៃ​នាវាចរណ៍​ខ្មែរ​ដែលជា​ប្រភព​នៃ​វឌ្ឍនភាព​នៃ​វប្បធម៌​-​អារ្យធម៌​ ខ្មែរ តាមរយៈ​ពាណិជ្ជកម្ម​អន្តរជាតិ បាន​ផ្តើមឡើង​ដោយ​ការកាន់កាប់​តំបន់​ឈូង​សមុទ្រ​ទាំងនោះ ពី​សំណាក់​ប្រទេស​សៀម នៅ​សតវត្សរ៍​ទី​១៣ និង​ទី​១៤ និង​ប្រទេស​វៀតណាម​ចាប់តាំងពី​សតវត្សរ៍​ទី​១៧ គឺ​ក្នុង​បរិបទ​នេះហើយ ទើប​មានការ​ស្ថាបនា​កំពង់ផែ​កំពង់សោម ដើម្បី​ផ្សារភ្ជាប់​នឹង​សមុទ្រ​វិញ​ក្រោយពី​ទទួលបាន​ឯករាជ្យ​។
 2
ផែ​នៅមុខ​ព្រះបរមរាជវាំង ក្នុងពេល​បុណ្យអុំទូក ឯកសារ​បារាំង មុន​ឆ្នាំ១៩៣០
ប្រិយមិត្ត​កុំភ្លេចថា ផ្លូវទឹក​ក្នុង​វប្បធម៌​ខ្មែរ រមែងតែ​ដើរតួនាទី​យ៉ាងសំខាន់​ខាង​វិស័យសេដ្ឋកិច្ច ក៏ដូចជា​ជំនឿ​សាសនា ឬទេ​វក​ថា​អាយ​។ អត្ថបទ​រឿងព្រេង​បុរាណ​មួយចំនួន​បាន​ឲ្យ​ដឹង​ពី​ទីក្រុង​នានា ដូច​ករណី​ទីក្រុង​អង្គរ​ដែល​ត្រូវបាន​សាងសង់ឡើង​ក្បែរ​ទី​ប្រសព្វ​គ្នា​នៃ ដងស្ទឹង​ពីរ ដែល​គេ​ប្រៀប​ទៅនឹង​ស្តេច​នាគ​ឈ្មោល និង​ស្តេច​នាគ​ញី ពោលគឺ ដងស្ទឹង​គូលែន និង​សៀមរាប ហើយ​ទីក្រុង​ភ្នំពេញ ក៏​ដូច្នោះ​ដែរ​។ ទីក្រុង​ភ្នំពេញ​ត្រូវបាន​កសាងឡើង​នៅ​ទី​ប្រសព្វ​គ្នា​នៃ​ដង​ទន្លេ​បួន គឺ​ទ​ន្ល​បាសាក់ ទន្លេសាប និង​ទន្លេមេគង្គ​លើ​-​ក្រោម ដែលជា​ហេតុ​នាំ​ឲ្យ​ទីក្រុង​នេះ​ប្រកបដោយ​លក្ខណៈ​ពិសិដ្ឋ​អស្ចារ្យ ក្នុងសម័យ​អង្គរ​។ ជាការ​ពិតណាស់ តាម​ប្រពៃណី​ខ្មែរ ទីតាំង​ខ្លះ​មានឈ្មោះ​ល្បីល្បាញ​ខ្ទរខ្ទារ ក៏ដោយ​សារ​តែមាន​បារមី​កាន់​ដ៏​វិសេសវិសាល​។ យ៉ាងណាមិញ ស្ថានភាព​នៃ​ទីតាំង​នៃ​រាជធានី​ភ្នំពេញ ជាពិសេស​នៅ​ម្តុំ​វត្ត​ឧណ្ណាលោម ដែល​ធ្លាប់ជា​ទីតាំង​នៃ​ប្រាសាទ​ថ្ម​មួយនា​សតវត្សរ៍​ទី​១០ មុន​ការសាងសង់​ព្រះបរមរាជវាំង ក៏​យ៉ាងដូច​ច្នោះ​ដែរ​។​
 3
កំពង់ផែ​នៅ​ជិត​ព្រះបរមរាជវាំង ដោយមាន​វត្តមាន​រប​ស់​កប៉ាល់ជំនួញ​បារាំង ឯកសារ​បារាំង មុន​ឆ្នាំ១៩៣០
ទោះបីជា​បច្ចុប្បន្នភាព មានការ​អភិវឌ្ឍ​គ្រប់​វិស័យ ជា​ពិ​សស​ផ្នែក​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​គ្រប់​ប្រភេទ ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​ទីក្រុង​ភ្នំពេញ​ផ្លាស់ប្តូរ​មុខមាត់ ព្រោះ​បានក្លាយ​ទៅជា​ទីក្រុង​ទំនើប​ដ៏​ល្អ​បវរ​មួយ​ក្នុងចំណោម​ទីក្រុង​ ទំនើប​ក្នុង​ភូមិភាគ​អាស៊ីអាគ្នេយ៍​យើង​នេះ​ក៏ដោយ ក៏​ស្ថានភាព​នេះ​មិន​អាចធ្វើ​ឲ្យ​គេ​មើលរំលង​ទីតាំង​ដ៏​វិសេសវិសាល​របស់​ ទីក្រុង​នេះដែរ​។​
ដូច​ពោល​ខាងលើ​ស្ថិតនៅត្រង់​ទន្លេចតុមុខ ទី​ប្រសព្វ​នៃ​ទន្លេធំ និង​ទន្លេសាប ទីក្រុង​ភ្នំពេញ គឺជា​អំណោយរ​បស់ដង​ទន្លេ ទាំងនោះ​ដែលជា​ប្រភព​នៃ​ការរីកដុះដាល ពោលគឺ​វឌ្ឍនភាព​។ មិន​ដូច្នេះ​ទេ ម្តេច​ក៏មាន​សហគមន៍​មនុស្ស​រស់នៅ​យ៉ាង​កុះ​កុញ​នៅក្នុង​តំបន់​នេះ​តាំងពី​ សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ រហូតដល់​បច្ចុប្បន្ន ដោយបាន​ឆ្លងកាត់​នូវ​ដំណាក់កាល​ផ្សេងៗ​នៃ​ការវិវត្តន៍​ដូចជា​សម័យអង្គរ​ ជាដើម​។ មុន​សតវត្សរ៍​ទី​១៥ ពេលដែល​ព្រះបាទ​ព​ញ​យ៉ា​ត បាន​កសាង​រាជធានី​ភ្នំពេញ គេ​ហាក់បីដូចជា​ពុំទាន់​ឃើញ​មាន​កំពង់ផែ​ទន្លេ ដើម្បី​បង្ហាញ​អំពី​អាទិភាព​នៃ​វិស័យសេដ្ឋកិច្ច​នៅក្នុង​ទីតាំង​នេះ​ទេ ទោះបី​ជាមាន​សហគមន៍​មនុស្ស​រស់នៅ​រួចហើយ​ក៏ដោយ​។​
ថ្មីៗ​នេះ​ក្រោយពី​ការ​ឃើញ​នូវ​ឡ​ដុត​កុលា​ល​ភាន៍ ដ៏​ច្រើន​លើសលប់​នៅ​តំបន់​ជើងឯក ទើប​យើង​ដឹងថា ខ្មែរ​ពិតជា​បាន​ផ្តើម​ប្រើប្រាស់​ផ្លូវ​គមនាគមន៍​ផ្លូវគោក និង​ផ្លូវទឹក​ដែលមាន​ដៃទន្លេ​មួយចំនួន​នៅតាម​ដង​ទន្លេ​រួចមកហើយ តែដោយសារ​ខ្វះ​ព័ត៌មាន​ច្បាស់​ពី​ព្រះរាជ​ពង្សាវតារ​ខ្មែរ ទើប​យើង​ពិបាក​នឹង​សន្និដ្ឋានបាន​ច្បាស់​អំពី​តួនាទី​នៃ​កំពង់ផែ​ទាំងនោះ និង​អាទិភាព​របស់​វា​ក្នុង​វិស័យសេដ្ឋកិច្ច​។ តែ​វត្តមាន​នៃ​ចំណត​ទូត​កុះ​កុញ​នៅមុខ​ព្រះបរមរាជវាំង​នា​ចុង​សតវត្សរ៍​ទី​ ១៩ ដើម​សតវត្សរ៍​ទី​២០​នោះ ធ្វើ​ឲ្យ​យើង​សន្និដ្ឋានថា ការប្រើប្រាស់​ទីតាំង​នេះ​មិនមែន​ជាការ​ចៃដន្យ​ឡើយ ជាពិសេស​នៅ​សម័យកាល​មួយ ដែល​បារាំង​ទើប​មកដល់​ទីក្រុង​ភ្នំពេញ​។ ចំពោះ​យើង យើង​យល់ថា មាន​កំពង់ផែ​នៅ​ទីនោះ​រួចទៅហើយ​មុន​សម័យ​អាណានិគម​។​
សម័យបុរាណ វត្តមាន​របស់​ផ្លូវគោក និង​ទឹក​ទាំងនោះ គឺជា​យុទ្ធសាស្ត្រ​នយោបាយ​ដ៏​សំខាន់​មួយ ដើម្បី​អភិវឌ្ឍន៍​សង្គម វប្បធម៌ ជាពិសេស​ខាង​វិស័យ​ពាណិជ្ជកម្ម​ក្នុងប្រទេស និង​ក្រៅប្រទេស ដូចជា​ការដឹក​កុលាលភាជន៍ ដែលជា​ផលិតកម្ម​អាយ​ទៅកាន់​ខេត្ត​ផ្សេងៗ និង​ព្រះ​រាជធានី​អង្គរបុរី ឬ​ចេនឡា​។ បើ​និយាយ​ម្យ៉ាងទៀត គមនាគមន៍​ទាំងនោះ គឺជា​មូលដ្ឋាន​ដ៏​មាន​សក្តានុពល សម្រាប់​ផ្លាស់ប្តូរ​ទំនិញ និង​វប្បធម៌​។ កុំភ្លេចថា តំបន់​រាជធានី​ភ្នំពេញ បានទទួល​ឥទ្ធិពល​មកពី​ក្រៅ​តាម​សម័យកាល​នីមួយ​នៃ​ដំណើរ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ យ៉ាង​ប្រាកដ​។​
តាមរយៈ​របាយការណ៍​នា​សម័យ​អាណាព្យាបាល​បារាំង យើង​ក៏​ដឹង​ទៀតថា ទីក្រុង​ភ្នំពេញ​បានក្លាយ​ទៅជា​កំពង់ផែ​ពាណិជ្ជកម្ម​អន្តរជាតិ ដ៏​សំខាន់​មួយ ហើយ​ស្ថានភាព​នេះ​បាន​បន្ត​រហូតដល់​បច្ចុប្បន្ន​យ៉ាង​មមាញឹក​នៅក្បែរ​ស្ពាន​ ជ្រោយចង្វារ​សព្វថ្ងៃ​៕ fpm​